Zasady organizacji i realizacji zadań w Technikum Leśnym im. Adama Loreta w Tucholi z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19
od 19 października 2020 r.
Podstawa prawna
1. art. 30b i 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910, z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 1389, z późn. zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493, z późn. zm.).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 530).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
1. Ilekroć w Zasadach organizacji i realizacji zadań Technikum jest mowa o:
- Szkole – rozumie się przez to Technikum Leśne im. Adama Loreta w Tucholi,
- Zasadach – rozumie się przez to Zasady organizacji i realizacji zadań Technikum Leśnego
im. Adama Loreta w Tucholi z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, - Nauczycielu – rozumie się przez to nauczyciela przedmiotu, nauczyciela zajęć praktycznych, wychowawcę internatu oraz nauczyciela bibliotekarza, zatrudnionego w Technikum Leśnym im. Adama Loreta w Tucholi,
- Specjaliście – rozumie się przez to pedagoga szkolnego, terapeutę pedagogicznego oraz tyflopedagoga, zatrudnionego w Technikum Leśnym im. Adama Loreta w Tucholi.
Rozdział II
Sposób i tryb realizacji zadań Szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania
- Od 19 października 2020 r., w okresie ograniczenia funkcjonowania Szkoły związanego
ze stanem epidemii, nauka realizowana jest na odległość. - Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor Szkoły, który zobowiązany jest
do powiadomienia nauczycieli, uczniów i ich rodziców o sposobie i trybie nauczania. - Nauczyciele i specjaliści realizują kształcenie na odległość:
a) prowadząc lekcje on-line „na żywo” w czasie rzeczywistym,
b) przesyłając uczniom materiały dydaktyczne i wytyczne do lekcji.
- W Szkole dokonano ujednolicenia platformy edukacyjnej. Nauczanie prowadzone na odległość, w przypadku zajęć „na żywo” w czasie rzeczywistym, powinno być realizowane z wykorzystaniem platformy Microsoft/Office 365 wraz z dostępnymi aplikacjami, w szczególności z rekomendowaną aplikacją Teams.
- Nauczanie prowadzone na odległość może być ponadto realizowane:
- z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia,
- z wykorzystaniem innych niż wymienione w pkt. 1 materiałów, wskazanych przez nauczyciela,
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia,
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem:
a) komunikatora dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan,
b) klasowych skrzynek e-mailowych,
c) poczty służbowej na serwerze Hekko.
6. Nauczyciele mogą nagrywać dla młodzieży wiadomości głosowe, a także udostępniać linki
do filmów i filmików edukacyjnych.
7. Nauczyciel i specjalista, który nie ma dostępu do komputera czy Internetu, zobowiązany jest
do prowadzenia kształcenia na odległość z siedziby Szkoły.
8. Nauczyciel lub specjalista, w przypadku trudności organizacyjno-technicznych może także
wypożyczyć komputer ze Szkoły na zasadach określonych przez dyrektora Szkoły.
9. Nauczyciel lub specjalista, który z ważnych powodów musi prowadzić kształcenia na odległość
poza siedzibą Szkoły, np. w miejscu swojego zamieszkania, zobowiązany jest złożyć
do dyrektora stosowny wniosek w tej sprawie.
10. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia zebrania Rady Pedagogicznej na odległość:
a) z wykorzystaniem platformy Microsoft/Office 365 i aplikacji Teams (w tym przypadku
obecność nauczycieli podczas zebrania sprawdzona będzie poprzez odczytanie listy i zapisanie
przez protokolanta obecności obok nazwiska uczestnika);
b) w trybie obiegowym (w tym przypadku obecność nauczycieli podczas zebrania sprawdzona
będzie poprzez potwierdzenie odczytania wiadomości w dzienniku elektronicznym
Uonet+/Vulcan i/lub na poczcie służbowej na serwerze Hekko oraz/lub odesłanie wymaganych
dokumentów, a następnie poprzez zapisanie przez protokolanta obecności obok nazwiska
uczestnika).
.
.
Rozdział III
Sposoby komunikowania się: dyrektor-nauczyciel-specjalista-uczeń-rodzic
1. Narzędziami komunikacyjnymi, wykorzystywanymi do przesyłania informacji tekstowych,
obowiązującymi dla wszystkich pracowników pedagogicznych Szkoły są: komunikator
dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan oraz poczta służbowa na serwerze Hekko.
- W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach:
uczeń-nauczyciel, rodzic-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu nauczania. - Każdy nauczyciel w dniu roboczym jest zobowiązany do odbierania wiadomości od dyrektora, członka kadry kierowniczej sprawującego nad nim bezpośredni nadzór pedagogiczny i rodziców ucznia oraz bezzwłocznego, nie później niż w dniu następnym, odpowiadania na nie
za pośrednictwem komunikatora dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan i/lub poczty służbowej na serwerze Hekko.
Rozdział IV
Zasady realizacji tygodniowego planu zajęć i zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach Szkoły
1. Wszyscy pracownicy pedagogiczni Szkoły:
- przestrzegają aktualnych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych,
- wykorzystują w pracy przede wszystkim dziennik elektroniczny Uonet+/Vulcan oraz pocztę służbową na serwerze Hekko,
- realizują zajęcia on-line z wykorzystaniem platformy Microsoft/Office 365 wraz z dostępnymi aplikacjami, w szczególności z rekomendowaną aplikacją Teams,
- zobowiązani są do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych (IPET).
2. Wszyscy nauczyciele Szkoły:
- jeżeli prowadzą lekcje on-line „na żywo”, łączą naprzemiennie kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- przygotowują materiały dydaktyczne umożliwiające uczniowi opanowanie lub powtórzenie treści zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego i podstawie programowej kształcenia zawodowego oraz wyjaśniają napotkane przez ucznia trudności,
- realizacją program nauczania obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie ze swoim tygodniowym planem zajęć, wpisując tematy lekcji w dniu, w którym te lekcje przypadają, najpóźniej do godziny 15.00 danego dnia.
3. Wychowawca klasy:
- zobowiązany jest do założenia klasowej skrzynki e-mailowej, która może służyć nauczycielom
– podobnie jak platforma Microsoft/Office 365 – do przesyłania materiałów dydaktycznych dla uczniów, natomiast uczniom do odsyłania wykonanych zadań, - w miarę możliwości monitoruje korzystanie przez uczniów z zamieszczanych i przesyłanych materiałów, a w razie problemów z dostępem młodzieży do tych pomocy, powiadamia o tym fakcie wicedyrektora Szkoły,
- jeśli uzna, że ilość realizowanego materiału i zadawanych prac jest zbyt dużym obciążeniem dla uczniów jego klasy, konsultuje to z bezpośrednim przełożonym: wicedyrektorem lub kierownikiem szkolenia praktycznego oraz z nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne. W uzasadnionych przypadkach wicedyrektor i/lub kierownik szkolenia praktycznego zobowiązują nauczycieli poszczególnych przedmiotów do modyfikacji zakresu treści, metod i form pracy z uczniami.
4. Nauczyciele obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych przekazują uczniom
danej klasy materiały, zadania, ćwiczenia, polecenia oraz inne dyspozycje ze wskazaniem
terminu ich realizacji, a także sposobu przekazania wykonanego zadania:
- tego dnia, w którym przypada lekcja – w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem lekcji lub do godziny 9.00 rano (w przypadku godzin lekcyjnych od drugiej do ósmej, gdyż materiały i wytyczne na lekcję pierwszą muszą zostać przekazane najpóźniej do godziny 8.00)
lub
- w przeddzień danej lekcji, z dokładnym zaznaczeniem daty zajęć, których dotyczą przekazane materiały dydaktyczne oraz zadania do wykonania,
uwzględniając:
- możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego,
- uwarunkowania techniczne, w tym ewentualne ograniczenia sprzętowe uczniów oraz ich problemy z dostępem do szybkiego łącza internetowego,
- bezpieczeństwo korzystania z Internetu.
5. Nauczyciele kształcący uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego:
- przesyłają swoim podopiecznym dostosowane materiały, zadania, ćwiczenia, polecenia
i inne dyspozycje, - dostosowują wymagania edukacyjne dla uczniów oraz wybierają optymalne formy i metody pracy.
- Nauczyciele – wychowawcy internatu są dostępni dla uczniów i rodziców w godzinach swojej pracy za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz telefonicznej. Ich zadania to m.in.:
- przygotowanie ciekawej oferty popołudniowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych na platformie Microsoft/Office 365 w aplikacji Teams dla chętnych uczniów oraz prowadzenie tych zajęć,
- przygotowanie zestawów ćwiczeń, które uatrakcyjnią uczniom czas spędzany w domu i przesłanie ich za pomocą komunikatora dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan lub klasowych skrzynek e-mailowych,
- pełnienie dyżuru telefonicznego dla uczniów i rodziców,
- udzielanie zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:
- otoczenie opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,
- inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się
w wyniku wdrażania nauczania zdalnego, - otoczenie opieką uczniów i udzielanie wsparcia tym z nich, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego,
- wspomaganie nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.
- Nauczyciele bibliotekarze są dostępni dla uczniów w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej i telefonicznej. Ich zadania to m.in.:
- udzielanie wsparcia uczniom przy wykonywaniu zadań i aktywności zleconych przez nauczycieli, szczególnie w zakresie wskazywania literatury przedmiotu w formie elektronicznej,
- publikacja na stronie internetowej szkoły recenzji ciekawych książek jako zachęty do ich przeczytania,
- tworzenie bazy bibliotek wirtualnych oraz otwartych zasobów edukacyjnych dla uczniów,
- podejmowanie ciekawych przedsięwzięć i inicjatyw bibliotecznych na rzecz rozwoju czytelnictwa wśród uczniów.
- Nauczyciel specjalista (pedagog) jest dostępny dla uczniów, rodziców i nauczycieli w godzinach swojej pracy. Pedagog szkolny ma obowiązek m.in.:
- ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami, poinformowania o tym fakcie dyrektora szkoły, w tym ustalenia godzin dyżuru telefonicznego dla uczniów i rodziców,
- organizowania konsultacji on-line za pomocą określonych w Zasadach środków komunikacji elektronicznej i telefonicznej,
- udzielania zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:
- otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,
- inicjowania i prowadzenia działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- minimalizowania negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się
w wyniku wdrażania nauczania zdalnego, - otoczenia opieką i udzielania wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
- udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego.
- wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.
- Nauczyciele specjaliści są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli w godzinach swojej pracy. Specjaliści realizują swoje obowiązki z uczniami powierzonymi ich opiece, określone przed wejściem w praktykę Szkoły nauczania zdalnego, z wykorzystaniem narzędzi pracy zdalnej określonych w niniejszych Zasadach.
- Nauczyciele prowadzą zajęcia on-line „na żywo” w czasie rzeczywistym z uwzględnieniem następujących warunków ich realizacji:
- zajęcia lekcyjne odbywają się zgodnie z obowiązującym planem lekcji,
- popołudniowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze odbywają się zgodnie z obowiązującym planem dyżurów internackich,
- popołudniowe zajęcia biblioteczne odbywają się zgodnie z obowiązującym harmonogramem,
- nauczyciel informuje uczniów o zajęciach on-line, planując je w kalendarzu dostępnym w aplikacji Teams na platformie Microsoft/Office 365,
- zajęcia lekcyjne nauczyciela z oddziałem klasowym prowadzone on-line „na żywo” nie mogą przekraczać 50% ich tygodniowego wymiaru,
- nauczyciel, realizując na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line zaplanowany przez siebie temat zajęć obejmujący treści programu nauczania, dostosowuje podział czasu pracy z uczniami do ich możliwości i potrzeb psychofizycznych, z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej,
- nauczyciel na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line wyjaśnia uczniom treści programowe
z wykorzystaniem opracowanych przez siebie form przekazu przygotowanych przed rozpoczęciem zajęć, - nauczyciel na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line przeznacza część czasu pracy na bieżącą konsultację on-line z uczniami, udzielanie im odpowiedzi,
- nauczyciel może przesłać uczniom opracowany przez siebie materiał on-line przed rozpoczęciem zajęć, które zrealizuje z uczniami. W przesłanym materiale nauczyciel uwzględnia następujące informacje, m.in.:
- temat i cel zajęć,
- notatkę do zeszytu dla uczniów,
- formę przekazu treści dedykowanych uczniom (np. program do wykonania prezentacji, edytor tekstu, quiz etc.),
- link do filmiku wyjaśniającego dane pojęcie,
- zadania do wykonania z podręcznika, zeszytu ćwiczeń lub dedykowanych stron internetowych,
10) nauczyciel ustala uczniom czas na odesłanie wykonanego ćwiczenia bądź polecenia on-line,
uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów oraz uwarunkowania
technologiczne posiadanych przez nich narzędzi elektronicznych,
11) uczniowie, którzy z ważnych powodów nie mogą wziąć udziału w lekcji on-line, zobowiązani
są do zapoznania się z materiałem danej jednostki lekcyjnej – tak jak w przypadku nieobecności
na lekcjach stacjonarnych.
11. Każdy uczeń zobowiązany jest do regularnego zapoznawania się z materiałami przesłanymi
przez nauczycieli oraz systematycznego wykonywania zadań otrzymanych od nauczycieli.
Rozdział V
Modyfikacja szkolnego zestawu programów nauczania
1. Nauczyciele obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, przygotowując materiały
edukacyjne do kształcenia na odległość, dokonują weryfikacji dotychczas realizowanego
programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
- Szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników może zostać uzupełniony
o e-podręczniki, e-ćwiczenia i inne wykorzystywane materiały pomocnicze do kształcenia na odległość. - Każdy nauczyciel korzystający z e-podręczników lub e-zasobów, zobowiązany jest przesłać taką informację do wicedyrektora szkoły wraz z podaniem nazwy e-podręcznika, autora oraz wydawnictwa.
Rozdział VI
Bezpieczeństwo uczniów, rodziców i nauczycieli
- Organizacja i realizacja kształcenia na odległość uwzględnia możliwości psychofizyczne i techniczne wszystkich uczestników tego procesu, tj. nauczycieli oraz uczniów i ich rodziców.
- Terminy wykonania przez uczniów zadań nie mogą być zbyt krótkie. Wiadomości i zadania od danego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi zadaniami otrzymywanymi z pozostałych przedmiotów.
- Uczeń powinien przestrzegać zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem
i w Internecie, w szczególności:
- ustawić monitor, najlepiej w odległości 40-75 cm od oczu,
- zadbać, by ekran nie odbijał światła – monitor należy ustawić tak, aby światło nie znajdowało się z tyłu; optymalnym jest ustawienie bokiem względem światła; wieczorem komputer i lampka przy komputerze nie powinny być jedynym źródłem światła,
- po każdej godzinie pracy z komputerem niezbędne są 10-15 – minutowe przerwy w pracy, zrelaksowanie ciała np. poprzez krótki spacer, gimnastykę; przerwy te nie mogą być sumowane w jedną długą przerwę,
- przed nawiązaniem połączenia z siecią Internet należy sprawdzić, czy włączone są podstawowe elementy zabezpieczające komputer,
- należy korzystać z bezpiecznych stron internetowych, w szczególności stron rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz polecanych przez nauczycieli.
Rozdział VII
Współpraca dyrektora z nauczycielami i specjalistami oraz koordynowanie współpracy
z uczniami i rodzicami
- Współpracę nauczycieli i specjalistów z uczniami i rodzicami koordynuje dyrektor Szkoły.
- Dyrektor Szkoły oraz członkowie kadry kierowniczej udzielają konsultacji w trybie stacjonarnym (z przestrzeganiem reżimu sanitarnego) lub zdalnie, komunikując się z nauczycielami, uczniami i rodzicami poprzez komunikator dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan, skrzynkę służbową na serwerze Hekko i telefonicznie w dniach roboczych, w godzinach od 8.00 do 15.00.
- Wychowawca oddziału klasowego oraz wychowawca internatu czuwa nad stopniem obciążenia uczniów nauką zdalną oraz utrzymuje stały kontakt z uczniami i rodzicami ze swojego oddziału.
- Rodzice zobowiązani są do regularnego przeglądania informacji zamieszczonych przez wychowawcę i nauczycieli w dzienniku elektronicznym Uonet+/Vulcan. Rodzice sprawują nadzór nad wykonywaniem powierzonych uczniom zadań i poleceń oraz na bieżąco współpracują z wychowawcą klasy oraz wychowawcą internatu.
- Jeśli uczeń ma problem z dostępem do komputera czy Internetu, rodzic ucznia powinien zgłosić ten fakt do wychowawcy klasy. Wychowawca jest zobowiązany przekazać taką informację dyrektorowi Szkoły.
- W przypadku czasowej niezdolności ucznia do realizacji kształcenia na odległość, rodzic zobowiązany jest poinformować o tym wychowawcę klasy poprzez dziennik elektroniczny Uonet+/Vulcan.
- W sytuacji braku kontaktu z uczniem i rodzicem za pośrednictwem dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan, wychowawca zobowiązany jest do kontaktu z rodzicem inną drogą, np. telefoniczną w celu przekazania informacji dotyczącej kształcenia na odległość.
- Wszystkie problemy podnoszone przez uczniów lub rodziców zgłaszane są przez nauczycieli
i wychowawców oddziałów do członków kadry kierowniczej. - Członkowie kadry kierowniczej rozwiązują zgłaszany problem, a w przypadku niemożności jego rozwiązania, zgłaszają ten fakt dyrektorowi Szkoły.
- Nauczyciele obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wychowawcy internatu, specjaliści i nauczyciele współorganizujący proces kształcenia są dostępni dla uczniów
i rodziców w dniach roboczych, w godzinach zgodnym z tygodniowym rozkładem zajęć. Są zobowiązani do udzielania odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców poprzez komunikator dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan.
Rozdział VIII
Sposób monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy
i umiejętności
- Postępy uczniów są monitorowane poprzez obserwacje aktywności uczniów w czasie spotkań on-line oraz udzielanie ustnej lub pisemnej informacji zwrotnej (komentarza) do:
- odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line,
- wypowiedzi uczniów w czasie innych form komunikowania się on-line,
- testów/sprawdzianów wiedzy i umiejętności w formie on-line, zgodnie z kryteriami sukcesu i punktacją określoną każdorazowo przez nauczyciela,
- wskazanych przez nauczyciela zadań i prac uczniów, wykonanych w domu.
- Weryfikacja wiedzy i umiejętności uczniów odbywa się poprzez ocenianie bieżące realizowane zgodnie z zapisami Statutu Szkoły:
- odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line,
- wypowiedzi uczniów w czasie innych form komunikowania się on-line,
- testów/sprawdzianów wiedzy i umiejętności w formie on-line, zgodnie z kryteriami sukcesu i punktacją określoną każdorazowo przez nauczyciela.
- wskazanych przez nauczyciela zadań i prac uczniów, wykonanych w domu.
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązania określonych zadań w wersji elektronicznej.
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia.
- Nauczyciele informują uczniów, rodziców uczniów o postępach w nauce i uzyskanych ocenach za pomocą dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan.
Rozdział IX
Sposób informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez ucznia ocenach
- Rodzice oraz uczniowie są informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan.
- W/w informacje mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych z rodzicami, dostępnych form porozumiewania się na odległość, w tym w czasie ustalonych w harmonogramie konsultacji.
- Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach
na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji w wyznaczonym czasie.
Rozdział X
Konsultacje z nauczycielem prowadzącym zajęcia
- Nauczyciel jest zobowiązany do udzielania konsultacji każdemu uczniowi lub rodzicowi w czasie wyznaczonych godzin konsultacji.
- Uczeń ma możliwość konsultacji z nauczycielem również poza wskazanymi w planie lekcji godzinami konsultacji.
- Konsultacje mogą odbywać się:
- w formie e-mailowej,
- w formie telefonicznej,
- w formie on-line na platformie Microsoft/Office 365 poprzez aplikację Teams,
- w innej formie komunikowania się on-line, uzgodnionej z nauczycielem,
- w trybie stacjonarnym (w reżimie sanitarnym).
Rozdział XI
Dokumentowanie realizacji zadań
- Dokumentowanie realizacji kształcenia na odległość odbywa się zgodnie z przepisami w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania.
- Dokumentowanie realizacji obowiązku nauki w czasie realizacji podstawy programowej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się w następujący sposób:
- w czasie zajęć on-line prowadzonych „na żywo” w czasie rzeczywistym nauczyciel sprawdza frekwencję uczniów i dokonuje odpowiednich wpisów w dzienniku elektronicznym,
- w przypadku zajęć polegających na przesłaniu materiałów dydaktycznych, zadań oraz wytycznych do lekcji frekwencja uczniów może być zaliczona na podstawie wykonanego przez nich zadania w rozliczeniu tygodniowym.
3. Dokumentowanie realizacji zadań nauczyciela:
- tematy obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wpisywane są przez nauczycieli
na bieżąco do dziennika elektronicznego Uonet+/Vulcan, zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć lekcyjnych, - wychowawcy internatu, nauczyciele bibliotekarze oraz nauczyciele specjaliści wpisują realizowane w danym dniu zajęcia i zadania do dzienników zajęć i/lub kart pracy,
- nauczyciele wymienieni w ppkt. 3 zobowiązani są do przeniesienia zapisów z kart pracy do właściwych dzienników zajęć w ciągu tygodnia roboczego od dnia odesłania karty bezpośredniemu przełożonemu.
- Członkowie kadry kierowniczej zobowiązani są do monitorowania dokumentowania przez nauczycieli realizacji kształcenia na odległość.
Rozdział XII
Zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia
- Nauczyciele realizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu
nauczania i zajęcia dodatkowe, zgodnie ze swoim tygodniowym rozkładem godzin. - Treści realizowanych dotychczas jako godziny ponadwymiarowe zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz niektórych kół zainteresowań włącza się do zajęć realizowanych z danym oddziałem klasowym na danym przedmiocie, indywidualizując pracę
z uczniami i udzielając im potrzebnego wsparcia. - Wyjątek stanowią sytuacje:
a) kiedy godziny, o których mowa w pkt. 2 stanowią obowiązkowe tygodniowe pensum nauczyciela. Wówczas nauczyciel realizuje te zajęcia,
b) kiedy godziny, o których mowa w pkt. 2 realizowane są jako tzw. zajęcia inaczej płatne. Wówczas nauczyciel może realizować te zajęcia.
- Nauczyciele wychowawcy internatu realizują w tygodniu liczbę godzin wynikającą
z tygodniowego obowiązkowego pensum, określonego w art. 42 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela. - Nauczyciele specjaliści realizują w tygodniu liczbę godzin wynikającą z tygodniowego obowiązkowego pensum ustalonego przez organ prowadzący Szkołę, uwzględniając przy tym wsparcie dla wszystkich uczniów, z którymi dotychczas prowadzone były zajęcia.
- Specjaliści realizujący zajęcia rewalidacyjne z uczniami posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uwzględniają realizację tych godzin w obowiązkowym tygodniowym pensum dydaktycznym. Rezygnacja ucznia z zajęć możliwa jest jedynie na podstawie pisemnego wniosku rodzica.
- Nauczyciele bibliotekarze realizują liczbę godzin wynikającą z tygodniowego obowiązkowego pensum, określonego w art. 42 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela.
Rozdział XIII
Warunki i sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych, sprawdzianu wiedzy i umiejętności uczniów oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny
- Do egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych, ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, w przypadku wniesienia zastrzeżenie do trybu ustalenia tej oceny, stosuje się aktualne przepisy w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- W przypadku konieczności zorganizowania egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych, uczeń i jego rodzice otrzymają informację o ustalonych warunkach i sposobie ich przeprowadzenia co najmniej 14 dni przed planowanym, w uzgodnieniu z rodzicami, terminem egzaminu lub sprawdzianu.
- W przypadku wniesienia zastrzeżenia do ustalonej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, uczeń i jego rodzice otrzymają informację o ustalonych warunkach i sposobie ponownego ustalania tej oceny co najmniej 14 dni przed planowanym, w uzgodnieniu z rodzicami, terminem zebrania powołanej przez dyrektora komisji do ustalenia oceny zachowania ucznia.
……………………………………………………….
pieczęć i podpis dyrektora